Tiga kaedah pembesaran zakar yang berkesan dan empat yang anda tidak boleh cuba

Terdapat beberapa produk di pasaran yang mendakwa dapat membesarkan zakar.

Purata panjang zakar ialah 9cm

Saiz zakar adalah isu sensitif dan oleh beberapa anggaran 30% lelaki tidak berpuas hati dengannya. Ini boleh membuatkan anda berasa tidak selesa dan memerlukan kaedah pembesaran zakar.

Sebagai rujukan, menurut kajian 2014 terhadap lebih 15, 000 lelaki, purata panjang zakar ialah 9 cm dan purata panjang zakar yang tegang ialah 13 cm.

Terdapat beberapa produk di pasaran yang mendakwa dapat membesarkan zakar. Walaupun sesetengah boleh melakukan apa yang mereka dakwa, yang lain adalah berbahaya dan harus dielakkan.


Kaedah pembesaran zakar yang berkesan

Walaupun kaedah ini tidak boleh mengubah saiz zakar anda secara kekal, ia boleh membantu buat sementara waktu, atau sekurang-kurangnya mencipta ilusi zakar yang lebih besar.

  1. pam

    Pam vakum boleh membantu meningkatkan jumlah darah yang mengisi zakar semasa ereksi, kata Jessica Yih, M. D. , pakar urologi yang pakar dalam kesihatan seksual lelaki di Pusat Perubatan Wexner Ohio State University. Ini boleh membantu meningkatkan saiz ereksi anda buat sementara waktu.

    Yih berkata pam biasanya digunakan bersama dengan cincin zakar. Cincin zakar diletakkan di sekeliling pangkal zakar untuk membantu mengekalkan darah di dalam zakar lebih lama semasa ereksi. Pam tidak akan membesarkan zakar anda secara kekal.

  2. pil

    Dadah boleh membantu dengan disfungsi erektil. Mereka tidak membesarkan zakar anda, tetapi ia boleh meningkatkan aliran darah ke zakar anda, yang boleh mengakibatkan ereksi yang lebih besar dan lebih keras jika anda menghadapi masalah sama sekali. Itu kerana ubat-ubatan ini mengandungi bahan kimia yang dipanggil perencat fosfodiesterase jenis 5, kata Yih, yang melegakan saluran darah dan meningkatkan aliran darah. Ubat-ubatan ini mesti ditetapkan oleh doktor.

  3. Perubahan estetik

    Terdapat beberapa lagi perubahan yang boleh anda lakukan untuk membesarkan zakar anda. "Satu penyelesaian mudah ialah memotong rambut kemaluan anda, " kata Judson Brandeis, MD, pakar urologi swasta. Jika anda berlebihan berat badan, penurunan berat badan juga boleh membesarkan zakar anda. "Jika anda mempunyai banyak lemak di bahagian bawah abdomen, juga dikenali sebagai pad lemak suprapubik, ia boleh menutup sebahagian daripada zakar anda dan menjadikannya kelihatan lebih pendek. Menurunkan berat badan boleh membantu membuka zakar anda dan mendapatkan semula panjangnya, " kata Yih.

Cara-cara Mengelakkan Pembesaran Zakar

Sesetengah kaedah pembesaran membuang masa dan tidak berkesan. Kaedah lain membawa risiko jangkitan atau akibat yang tidak diingini.

  1. Losyen

    Walaupun anda boleh menemui losyen dan krim pembesar zakar di pasaran, Brandeis mengatakan bahawa tiada kajian saintifik telah membuktikan keberkesanannya. Yih menambah bahawa produk ini tidak diluluskan oleh FDA. Atas dua sebab ini, anda harus menjauhi losyen pembesaran zakar.

  2. Tanda regangan

    Brandeis berkata terdapat teknik regangan yang dipanggil jelqing yang meregangkan zakar secara manual, tetapi dia mengatakan tiada bukti saintifik untuk membuktikan keberkesanannya. "Dengan menarik keluar zakar, anda melonggarkan pendakap dan membiarkan zakar tenggelam lebih rendah apabila ia santai, tetapi zakar itu sendiri tidak mungkin menjadi lebih lama, " kata Brandeis.

  3. Ubat suntikan

    Pengisi atau lemak emulsi boleh disuntik ke dalam zakar untuk meningkatkan lilitan, tetapi tidak panjang, kata Brandeis. Walau bagaimanapun, ini hanya bertahan selama kira-kira dua tahun dan boleh menjadikan zakar tidak sekata kerana glans zakar tidak terjejas. Terdapat juga risiko jangkitan. Secara keseluruhan, ini tidak ideal.

    Selain itu, Yih berkata apabila pengisi diperbuat daripada silikon, ia boleh menyebabkan keradangan dan parut yang teruk yang mungkin memerlukan pembedahan pembetulan.

  4. Implan zakar

    Pilihan lain ialah implan. Brandeis berkata ia adalah sekeping silikon berbentuk taco yang muat di dalam zakar. Implan boleh meningkatkan lilitan dan panjang zakar lembik dengan satu atau dua inci, tetapi keputusan boleh berbeza-beza dan terdapat risiko jangkitan.

    Prosedur ini bukan untuk semua orang. "Ramai pesakit mengatakan ia adalah tidak wajar. Jika seorang lelaki membuangnya, ia adalah satu bencana. Tisu parut buruk, zakar lebih kecil, dan ereksi tidak menjadi normal, " kata Brandeis. Beliau sangat menasihatkan terhadap operasi ini.